أحيانا الواحد بيبقى نفسه يقول ويكتب ولما بيقول ويكتب، يلاقى انه مش مبسوط انه قال ولا انه كتب !!
Saturday, January 12, 2013
Monday, December 31, 2012
العام الجديد .. كن أملا أشتهيه :)
نهاية العام !
كأنه نهاية حلم أنيق يحتضرعلى أعتاب ولادة حلم آخر أو وجع نليق به ويليق بنا بانتظار بشرى أخرى أو أمل يشبهنا !
نهاية العام !
أشبه بنار أوقدت في صدورنا لم يقوى برده على إخمادها ولا حتى كان بمقدور هذه النار أن تدفيء برد الزمان !
نهاية العام !
Wednesday, December 26, 2012
مدونتى وأنا
أعتبر مدونتى عالمى الخاص ..أكتب ولا أقرأ أبدا ما كتبت فى الماضى .. فقد كان وليد اللحظه ... عبرت فيها عن سعادتى .. آلمى ...حزنى .. دموعى .. وحتى وفاة من أحببتهم .... أكتب لان كلماتى تعبر عنى وعن حالى ... أكتب لان الكتابه من وجهه نظرى رقى .. وان الكلمات كفيله بنقل المشاعر والاحاسيس فى إطار صورة عبارة عن بوست فى مدونتى
إنها تخصنى وتعنينى ...ولا يوجد مبرر لانمق كلماتى واجملها على نفسى ... أضحك على نفسى ضحكة زائفه لارضى غرورى ... وأزيف الحق أمام عينى كما فعل الكثير ممن حولى وكتبت عنهم فى مدونتى .
عهدت نفسى على الصدق معها ... والتعبير كما اشعر بيه من رضا .. سعادة... حزن او حتى بكاء ... لان من يصدق نفسه أمام الله يجعل الله له مجال صدقا مع المحيطين وينجيه من الزائفين مهما طالت المعرفه او قصرت .
سألتنى متابعه للمدونة على إميلى ان كلماتى تكون مبهمه ..فرددت عليها لانى وحدى افهم المغزى فما كتبت الا لذاتى وما عبرت الا لنفسى ..وقد ارسل الله لى من كتبت عنه فى مدونتى وقرأ كلماتى وارسل لى انه تشهيرا .... وقتها ايقنت ان " اللى على راسه بطحه بيحس بيها " وحمد الله على انى امتلك قدرا من تلك الشجاعه الادبيه على المواجهه ... فالجبان يجد 36 حلا لمشكلته ويختار الفرار !!
لدى أمل أن يوما سأجد من يختم على مدونتى بختم وآثر .... لاكتب حينها عما أشعر به
ربى الحمد لله على ما انا فيه .الحمد لله على نعمة قل لك عندها شكرى وبليه قله لك عندها صبرى ... فبشارة اليسر بعد العسر لها طعم ومذاق خاص ... فرزقنى ربى بشارة وفرحة يبقى أثرها طول العمر ..فأنت تعلم وتعلم وتعلم ....ولا يخفى عليك شىء يا قاهر يا قوى فانت الوكيل وقد قلت لفظا توكلت عليك فارزقنى اللهم فعلا حُسن التوكل عليك وجميل الاخلاص فيك واليقين أنه دوما وابدا لن يكون فى كونك الا ما أردت ...لان الحقيقه لما اكتشفتها أيقنت ان الحمد لله على المعافاة وان من لا يقدر على المواجهه لا يستحق أكتب او أتكلم عنه !!
اللهم قربنى لمن انا خير له وهو خير لى
مدونتى .... تألقى :)
إنها تخصنى وتعنينى ...ولا يوجد مبرر لانمق كلماتى واجملها على نفسى ... أضحك على نفسى ضحكة زائفه لارضى غرورى ... وأزيف الحق أمام عينى كما فعل الكثير ممن حولى وكتبت عنهم فى مدونتى .
عهدت نفسى على الصدق معها ... والتعبير كما اشعر بيه من رضا .. سعادة... حزن او حتى بكاء ... لان من يصدق نفسه أمام الله يجعل الله له مجال صدقا مع المحيطين وينجيه من الزائفين مهما طالت المعرفه او قصرت .
سألتنى متابعه للمدونة على إميلى ان كلماتى تكون مبهمه ..فرددت عليها لانى وحدى افهم المغزى فما كتبت الا لذاتى وما عبرت الا لنفسى ..وقد ارسل الله لى من كتبت عنه فى مدونتى وقرأ كلماتى وارسل لى انه تشهيرا .... وقتها ايقنت ان " اللى على راسه بطحه بيحس بيها " وحمد الله على انى امتلك قدرا من تلك الشجاعه الادبيه على المواجهه ... فالجبان يجد 36 حلا لمشكلته ويختار الفرار !!
لدى أمل أن يوما سأجد من يختم على مدونتى بختم وآثر .... لاكتب حينها عما أشعر به
ربى الحمد لله على ما انا فيه .الحمد لله على نعمة قل لك عندها شكرى وبليه قله لك عندها صبرى ... فبشارة اليسر بعد العسر لها طعم ومذاق خاص ... فرزقنى ربى بشارة وفرحة يبقى أثرها طول العمر ..فأنت تعلم وتعلم وتعلم ....ولا يخفى عليك شىء يا قاهر يا قوى فانت الوكيل وقد قلت لفظا توكلت عليك فارزقنى اللهم فعلا حُسن التوكل عليك وجميل الاخلاص فيك واليقين أنه دوما وابدا لن يكون فى كونك الا ما أردت ...لان الحقيقه لما اكتشفتها أيقنت ان الحمد لله على المعافاة وان من لا يقدر على المواجهه لا يستحق أكتب او أتكلم عنه !!
اللهم قربنى لمن انا خير له وهو خير لى
مدونتى .... تألقى :)
Saturday, December 22, 2012
Thursday, December 20, 2012
كلمات لمستنى فقد تتحدث عنى !!
داخل كل أنثى أم تبحث عن رجل يكون هو حبيبها وطفلها
تحب هذا الطفل عندما يكون كبيرا وتحب هذا الكبير
عندما يكون طفلا .
هي تبحث عن من يخاطب أمومتها وأنوثتها
لذلك ترتاح لمن يكشف معاناته لها ...
أو يشكو بقية الأطفال
تجمـلوا لها أو تزيـنوا ... حبها لا يرتبط بالشكل ولا الجمال
هي تحب من يعيش الطفل في ملامحه
وإن علتها خشونة الرجال .
منقول
Sunday, December 16, 2012
رباه
ربى لا تمكن بى من لم يتمكن من الوصول إليك .
ربى بشرنى قريبا كما بشرت سيدى زكريا بيحيي عليهما السلام :)
ربى ما خاب رجائى قط ولكن غلبنى شيطانى فى ثبات الرجاء... فثبتنى وثبت رجائى فهو فيك وما لغير سواك .
ربى كلما استحكمت الحلقة أيقنت ان الفرج قريب ، فأجعل اللهم فرجك يغمرنى ويملأنى .
ربى سدد الخطوات وأعليا الهمة ... فما استكانت الا لك وانت تعلم خائنه الاعين وما تخفى الصدور .
ربى حينما قلت اوجعنى ... ارسلت ليا من يذكرنى بقول " ربى انى مغلوب فأنتصر " فيا رباه إنى مغلوب فأنتصر .. فيا رباه إنى مغلوب فانتصر ... فيا رباه إنى مغلوب فانتصر ... فانتصر اللهم لى نصرا عزيزا أراه بعينى فأنت وكيلى وحسبى.
ربى اعطنى قوة فانت القوى المتين .
وصلى وسلم وبارك على سيد الخلق أجمعين سيدى محمد صلى عليه وسلم .
Friday, November 16, 2012
يدبر الامر :)
لما مرت عليا الآيه الكريمه " يدبر الأمر " اقعدت افكر فيها يعنى ايه " يدبر " دى
لاقيت انى لما بقول لابويا او امى حاجه مثلا انا عيزاه يقولولى " حندبرلك" يعنى بتاعتنا خلاص شليها من دماغك
ما بالك وانا بقول للى خالق الكون " الله " دبرى لى امر
لاقيت انى لما بقول لابويا او امى حاجه مثلا انا عيزاه يقولولى " حندبرلك" يعنى بتاعتنا خلاص شليها من دماغك
ما بالك وانا بقول للى خالق الكون " الله " دبرى لى امر
ى فأنا لا احسن التدبير
يعنى لازم اشيل الحاجه دى من دماغى واقول بيقين وثبات" يارب دبر الامر فأنت المدبر " ولكن شيطانى أنسانى فاجعل اللهم تدبيرك يغنينى عن التفكير فى كيفيه التدبير والقى فى قلبى يقينا يفوق ما ينسينى به شيطانى
يعنى لازم اشيل الحاجه دى من دماغى واقول بيقين وثبات" يارب دبر الامر فأنت المدبر " ولكن شيطانى أنسانى فاجعل اللهم تدبيرك يغنينى عن التفكير فى كيفيه التدبير والقى فى قلبى يقينا يفوق ما ينسينى به شيطانى
الحمد لله
Wednesday, October 31, 2012
Friday, October 26, 2012
Monday, October 22, 2012
لخبطة !
أكيد فى حل وأكيد فى أخر وأكيد فى حاجه بس هى ايه مش عارفه ...كل اللى عرفاه هو اليقين انه مش حيخذلنى ولا حيسبنى
هو لسه بيفكر ولا لسه بيفكر ولا لسه بيفكر !! سؤال نفسى اساله واقوله حتاخد خطوة امتى ؟
لحد امتى حنفضل نتفرج وساكتين لحد امتى حنفضل منتظرين حد هو اللى يزقنا ..زقيت انا ودلوقتى انا مبقتش موجوده طيب ايه العمل ؟
اكيد شكل السحاب حلو والاجمل لما نطلع منه اشكال ....بعرف اطلع منه اشكال انا !
. .... . وبس .
هو لسه بيفكر ولا لسه بيفكر ولا لسه بيفكر !! سؤال نفسى اساله واقوله حتاخد خطوة امتى ؟
لحد امتى حنفضل نتفرج وساكتين لحد امتى حنفضل منتظرين حد هو اللى يزقنا ..زقيت انا ودلوقتى انا مبقتش موجوده طيب ايه العمل ؟
اكيد شكل السحاب حلو والاجمل لما نطلع منه اشكال ....بعرف اطلع منه اشكال انا !
. .... . وبس .
Saturday, October 13, 2012
Sunday, September 23, 2012
آخر العنقود
إلى آخر العنقود : ليس من يقف صلبا دائما قوى فوراء الصلابه تختفى تقاسيم الضعف والهوان وأحيانا نهر من الدموع لا تترائى أما الاعين فقد أخذت ان تراه صلابا وعليه أن يكمل فيرفع باكيا لله فهو الوحيد القوى والمستعان :)
قالت لى فقدت طفلى قلت لها تحسسى أماكنه معكِ فلطالما حملت تلك الاماكن ذكرى
كبر الصبى وقرر الرحيل والسفر . كبر من حملته بين ذراعى طفلا ، كبر من تقاسمت معه ومع أخى الحبيب ذكريات الطفولة وحينما كبر قرر ان يسافر ليعمل ويفارقنى هو الاخر ! أدعو الله له ان يوفقه ويسدد خطاه ويحميه من نفسه واهوائها قبل ان يحميه من رفقاء السوء ....ربى صبرنى على فراق أحبتى .
قالت لى تحقق منامى ..قلت لها أعرف ..قالت لى تحقق منامى .. قلت لها أعرف .. قلت لى والاخر ؟ قلت لها سيتحقق هو الآخر فقط إصبرى وأحتسبى فلن يكون فى كون الله الا ما أراد .
سأظل أدعو ان تنكشف الغمه ويظهر الحق فمن أفترى بهتانا سيُرد فى نحره فربى يعلم خائنه الاعين وما تخفى الصدور .
ربى إن هذا فعلى فيما أملك فلا تؤاخذنى فيما تملك ولا أملك ... سأظل واقفه بالباب عسى ان يفتح لى .
قالت لى فقدت طفلى قلت لها تحسسى أماكنه معكِ فلطالما حملت تلك الاماكن ذكرى
كبر الصبى وقرر الرحيل والسفر . كبر من حملته بين ذراعى طفلا ، كبر من تقاسمت معه ومع أخى الحبيب ذكريات الطفولة وحينما كبر قرر ان يسافر ليعمل ويفارقنى هو الاخر ! أدعو الله له ان يوفقه ويسدد خطاه ويحميه من نفسه واهوائها قبل ان يحميه من رفقاء السوء ....ربى صبرنى على فراق أحبتى .
قالت لى تحقق منامى ..قلت لها أعرف ..قالت لى تحقق منامى .. قلت لها أعرف .. قلت لى والاخر ؟ قلت لها سيتحقق هو الآخر فقط إصبرى وأحتسبى فلن يكون فى كون الله الا ما أراد .
سأظل أدعو ان تنكشف الغمه ويظهر الحق فمن أفترى بهتانا سيُرد فى نحره فربى يعلم خائنه الاعين وما تخفى الصدور .
ربى إن هذا فعلى فيما أملك فلا تؤاخذنى فيما تملك ولا أملك ... سأظل واقفه بالباب عسى ان يفتح لى .
Tuesday, September 11, 2012
Sunday, September 2, 2012
Thursday, August 30, 2012
Wednesday, July 11, 2012
ومضات
بالأمس أتممت عامى التاسع والعشرين تُرى هل حققت ما خُلقت من أجله أم مازال الامر ساعيا فى دروب الحياة ؟؟
أحمل بداخلى كما هائلا من المشاعر الايجابية مصحوبه بمومضات سلبيه .. حاولت جاهدة أن أتخاطها ولكنها مازلت تومض بداخلى .
أمنت بأن الذكريات تتجزء وتتقسم فمنه من تستطيع ان تشرك من حولك فيه ومنه من لا تستطيع ان تشرك حتى نفسك فيه !!
نصحتنى نصيحه الأخت أن أكف عن بحثى عن المدينه الفاضله ، وقالت لى متهكمه أعرفك جيدا تبحثين عن التمام فى كل الامور أفيقى فأحدى الامرين أن تصابى بالجنون أو تنقطع صلتك بمن حولك :)
أراه فى عينى طفلا صغيرا يفتقد الى الحنان والتدليل وأثناء الحديث أجده صاحب عقل وأثناء المواجهه أجده كالتنين يُلهب بالنار حتى أكاد أحترق من شدة وواقع الكلمات .... تٌرى كيف يرانى بعينيه .
أممكن أن أختبىء بداخله .. أسيكفينى ؟؟ امخاوف هى أم تساؤلات
إشتقت الى ربى ...ربى أدبنى فمازلت أحتاج الى التربيه ..ربى علمنى فمازلت أحتاج الى العلم .. ربى أعطنى صبرا على معامله الناس فقدت توقعت أن ارى اما ثانية واخت لم أحصل عليها من أبى وأمى .. أهيهات هى ام خطوات عليا ان اتخذها ...بصرنى ربى
أحمل بداخلى كما هائلا من المشاعر الايجابية مصحوبه بمومضات سلبيه .. حاولت جاهدة أن أتخاطها ولكنها مازلت تومض بداخلى .
أمنت بأن الذكريات تتجزء وتتقسم فمنه من تستطيع ان تشرك من حولك فيه ومنه من لا تستطيع ان تشرك حتى نفسك فيه !!
نصحتنى نصيحه الأخت أن أكف عن بحثى عن المدينه الفاضله ، وقالت لى متهكمه أعرفك جيدا تبحثين عن التمام فى كل الامور أفيقى فأحدى الامرين أن تصابى بالجنون أو تنقطع صلتك بمن حولك :)
أراه فى عينى طفلا صغيرا يفتقد الى الحنان والتدليل وأثناء الحديث أجده صاحب عقل وأثناء المواجهه أجده كالتنين يُلهب بالنار حتى أكاد أحترق من شدة وواقع الكلمات .... تٌرى كيف يرانى بعينيه .
أممكن أن أختبىء بداخله .. أسيكفينى ؟؟ امخاوف هى أم تساؤلات
إشتقت الى ربى ...ربى أدبنى فمازلت أحتاج الى التربيه ..ربى علمنى فمازلت أحتاج الى العلم .. ربى أعطنى صبرا على معامله الناس فقدت توقعت أن ارى اما ثانية واخت لم أحصل عليها من أبى وأمى .. أهيهات هى ام خطوات عليا ان اتخذها ...بصرنى ربى
Wednesday, May 9, 2012
خواطر سريعة
- خد شيل معايا شوية الولد تعب كتفى .... هو أنا قادر أشيل نفسى لما أشيله .. حوار دار بين زوجين مروا قدامى ...سألت نفسى وهى الام لما شالت الطفل 9 شهور فى أحشائها مشتكش ليه ؟؟؟ كان نفسى أقوله "رفقا بالقوارير"
- " تفكير الانسان يبدأ من راحة قدميه" أول جمله قالها الدكتور فى محاضرة الادارة الاستراتيجية فى كليه تجارة انجليزى .. مفهتمش معناها غير بعد ما اتخرجت ولبست كوتشى مريح :)
- تغيير وشقلبه الكلام آفه فى البشر .... افتكرت ساعتها قول الحبيب صل الله عليه وسلم " فليقل خيرا أو ليصمت "
- سعادة لا توصف وانت بتقابل إنسان بيحول احلامه لحقائق ساعتها بتزيد اصرار على تحقيق أحلامك ... بدعيله ان ربنا يحققه احلامه ويعلمنا منه :)
- الثانوية العامة .. بسأل نفسى السؤال دا وانا شايفه بتنا متشقلب لمجرد ان فيه طالب ثانويه عامه وبقول امال محستش ليه انى كنت ثانوية عامه فى يوم من الايام ؟؟؟
- كتر الخناق بضيع الذكريات الحلوة بين الناس ... حافظ على ذكرياتك كويس اوى لان ممكن متلقهاش قدام !!!
- انا مش بذاكر ... أنا مش فاهم ... انا حسقط ..كلمات بيقولها دحيحه المذاكرة فى مسعى للضحك على عقول المحيطين ....ربنا يكفينا شرهم ...خلاصه عرفتها الماجيستير !!
Saturday, March 10, 2012
أنا والشيكولاتة :)
فجأة وبدون أى مقدمات ما بقتش أكل شيكولاتة بأمر الطبيب ومعاها شوية حاجات تانيه .... بقالى اكتر من شهرين مش باكل شيكولاتة .... وبعدى عليها وأقول امتى بقى اكل شيكولاتة :)
سبحان الله اى حد يعزنى يجبلى شيكولاتة .. لما اكون مبسوطة اكل شيكولاتة ... لما اكون عايزه ابسط حد أكل معاه شيكولاتة .... دلوقتى بيتعزم عليا بالشيكولاتة وبقول لأ :) كان قبل كدا طبعا آه
سبحانك ربى ... لما اقعدت افكر لاقيت انه اختبار من وجهه نظرى المتواضعه .. حاجة قدامك وممكن تجبها ومتقدرش تمد ايدك عليها يا حتتعبك فقلت فى بالى ما بالك باللى بيبص على الاكل وهو مش معاه يجيبه او بيبص على لبس وهو بيتمنى يلبسه او بيدور على فلوس يجمعها عشان يدفع فلوس عملية ... أو اى حاجة تانيه بالنسبه ليه مهمه
ولاقيت نفسى بقول اللهم ان زويت عنى ما احب فأجعله قوة لى فيما تحب :)
وبرضه حفضل مستنيه اليوم اللى حاكل فيه شيكولاتى الزرقاء . ان مكنش هنا يبقى هناك عند ربى .
سبحان الله اى حد يعزنى يجبلى شيكولاتة .. لما اكون مبسوطة اكل شيكولاتة ... لما اكون عايزه ابسط حد أكل معاه شيكولاتة .... دلوقتى بيتعزم عليا بالشيكولاتة وبقول لأ :) كان قبل كدا طبعا آه
سبحانك ربى ... لما اقعدت افكر لاقيت انه اختبار من وجهه نظرى المتواضعه .. حاجة قدامك وممكن تجبها ومتقدرش تمد ايدك عليها يا حتتعبك فقلت فى بالى ما بالك باللى بيبص على الاكل وهو مش معاه يجيبه او بيبص على لبس وهو بيتمنى يلبسه او بيدور على فلوس يجمعها عشان يدفع فلوس عملية ... أو اى حاجة تانيه بالنسبه ليه مهمه
ولاقيت نفسى بقول اللهم ان زويت عنى ما احب فأجعله قوة لى فيما تحب :)
وبرضه حفضل مستنيه اليوم اللى حاكل فيه شيكولاتى الزرقاء . ان مكنش هنا يبقى هناك عند ربى .
Sunday, January 1, 2012
Tuesday, December 27, 2011
الام وبناتها الثلاثة ... كتبتها منذ 3 سنوات !!!
أمبارح بعد صلاة العصر كدا بحوالى ساعة ونص نزلت مع صحبتى ليا عشان نشترى شوية حاجات .. المهم وأنا فى الطريق لبيتها عشان أعدى عليها كانت واقفة ام مستنيه اولادها .. ثلاثه بنات من اجمل ما خلق ربى وهم بيجروا على مامتهم .. وأد أيه كانت أبتسامة الأم جميلة أول ما بنتها جت ناحيتها ووراها باقى أخواتها ....
كنت ماشية وراهم ... الأم فى النص وبنت فى الناحية اليمين والبنتين التانين فى الناحية الشمال .. ومن صوتهم العالى عرفت ان فى مفاوضات جارية عشان عايزين يروحوا النادى وتقريبا البنت الصغيره خالص هى اللى كانت متمسكه بموضوع النادى أوى اوى .. ولا صوتها العالى أول ما اخدت الموافقه أنهم حيروحوا النادى ...... هييييييييييييييييه حنروح النادى ...هيييييييييييييييه حنروح النادى .. أما البنت الى اشك انها الوسطى كانت بتتكلم عن شقه حد من قاريبهم وأد ايه هى صغيره ... وبتقارنها بشقتهم الواسعه ... اما البنت الكبيره فكلامها قليل ولما اتكلمت وجهت كلامها لمامتها على طول .. عارفه يا ماما ... بس اذا جبنا زرع زى طنط .... < مش فاكرة الأسم > وعملاناه بطريقه زى الزجزاج على السلم وكمان فى الطرقه عارفه يا ماما شقتنا حتكون زى الفيلا تمام ....
لحد هنا وانا سبت الطريق لانى كنت قربت من بيت صحبتى .. بس لاقيت نفسى بفكر فى هدوم البنات اللى كلها الوان حلوه ... واد أيه الوانها مفرحه ... واد ايه مامتهم ليها ثواب كبير عند الله سبحانه وتعالى لتربيتها ثلاثه من البنات واد ايه الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم أثنى على الاب اللى ربنا يرزقه بثلاثه بنات او اتنين واحسن تربتهم تمام وكاد الرسول ان يقول حتى اذا كانت بنت واحدة
خلانى أفكر ان ازاى البنات هما القوى المؤثرة بطريقة خفيه فى احوالنا جميعاً .. وأن لازم اى بنت مسلمة عن حق تكون فخوره انه ربنا جل شأنه خلاقها بنت ... فى أيدها مستقبل ناس كتير اوى اوى
فكرت ساعتها اد ايه البنت فنانة بطبعها ... أد أيه هى بتبص للامور من المنظر الحلو .. زى البنت الكبيره اللى بتفكر تجيب زرع عشان تزين بيتها
وفرحت اكتر برد الام اللى كان كله حنيه وتشجيع ... معملتش زى الامهات اللى بتحاول تنسى انه عندها بنت يعنى عندها كنز من غير ما تعرف ممكن تدخل بيه الجنه .... لأ دا ممكن الفردوس الاعلى .. إذا فكرت بس كويس فى بنتها ومعاها
وامتعنت عن الأفكار اللى كتير من الأمهات بتبثها فى تفكير بناتها بطريقه غير مباشرة وبتخليها تتعامل مع الولد كأنه ند ليها فى الحياة .. مش أنهم قطبين لازم بالفطرة السليمه يحصل بينهم إنجذاب عشان يكملوا بعض ويحققوا خلافه الله فى الأرض
ياه ... أفكار كتير أوى جت فى تفكيرى ... بس لاقيت نفسى وأنا طالعة السلم لبيت صحبتى بتمنى من ربى إنه يكرمنى ببنت ويعنى على تربيتها J
ربى من باب فضلك العظيم أسالك ان ترزقنى بنتا فى براءة عائشه ونقاء مريم وموءازره خديجة وشهامه سمية رضى الله عليهن جميعاً
كنت ماشية وراهم ... الأم فى النص وبنت فى الناحية اليمين والبنتين التانين فى الناحية الشمال .. ومن صوتهم العالى عرفت ان فى مفاوضات جارية عشان عايزين يروحوا النادى وتقريبا البنت الصغيره خالص هى اللى كانت متمسكه بموضوع النادى أوى اوى .. ولا صوتها العالى أول ما اخدت الموافقه أنهم حيروحوا النادى ...... هييييييييييييييييه حنروح النادى ...هيييييييييييييييه حنروح النادى .. أما البنت الى اشك انها الوسطى كانت بتتكلم عن شقه حد من قاريبهم وأد ايه هى صغيره ... وبتقارنها بشقتهم الواسعه ... اما البنت الكبيره فكلامها قليل ولما اتكلمت وجهت كلامها لمامتها على طول .. عارفه يا ماما ... بس اذا جبنا زرع زى طنط .... < مش فاكرة الأسم > وعملاناه بطريقه زى الزجزاج على السلم وكمان فى الطرقه عارفه يا ماما شقتنا حتكون زى الفيلا تمام ....
لحد هنا وانا سبت الطريق لانى كنت قربت من بيت صحبتى .. بس لاقيت نفسى بفكر فى هدوم البنات اللى كلها الوان حلوه ... واد أيه الوانها مفرحه ... واد ايه مامتهم ليها ثواب كبير عند الله سبحانه وتعالى لتربيتها ثلاثه من البنات واد ايه الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم أثنى على الاب اللى ربنا يرزقه بثلاثه بنات او اتنين واحسن تربتهم تمام وكاد الرسول ان يقول حتى اذا كانت بنت واحدة
خلانى أفكر ان ازاى البنات هما القوى المؤثرة بطريقة خفيه فى احوالنا جميعاً .. وأن لازم اى بنت مسلمة عن حق تكون فخوره انه ربنا جل شأنه خلاقها بنت ... فى أيدها مستقبل ناس كتير اوى اوى
فكرت ساعتها اد ايه البنت فنانة بطبعها ... أد أيه هى بتبص للامور من المنظر الحلو .. زى البنت الكبيره اللى بتفكر تجيب زرع عشان تزين بيتها
وفرحت اكتر برد الام اللى كان كله حنيه وتشجيع ... معملتش زى الامهات اللى بتحاول تنسى انه عندها بنت يعنى عندها كنز من غير ما تعرف ممكن تدخل بيه الجنه .... لأ دا ممكن الفردوس الاعلى .. إذا فكرت بس كويس فى بنتها ومعاها
وامتعنت عن الأفكار اللى كتير من الأمهات بتبثها فى تفكير بناتها بطريقه غير مباشرة وبتخليها تتعامل مع الولد كأنه ند ليها فى الحياة .. مش أنهم قطبين لازم بالفطرة السليمه يحصل بينهم إنجذاب عشان يكملوا بعض ويحققوا خلافه الله فى الأرض
ياه ... أفكار كتير أوى جت فى تفكيرى ... بس لاقيت نفسى وأنا طالعة السلم لبيت صحبتى بتمنى من ربى إنه يكرمنى ببنت ويعنى على تربيتها J
ربى من باب فضلك العظيم أسالك ان ترزقنى بنتا فى براءة عائشه ونقاء مريم وموءازره خديجة وشهامه سمية رضى الله عليهن جميعاً
Subscribe to:
Posts (Atom)










